Privacyreglement van onze praktijk

Picture

Uw persoonsgegevens en privacy in onze huisartsenpraktijk

Privacyreglement van onze praktijk

Uw persoonsgegevens en privacy in onze huisartsenpraktijk

Picture

1. Algemeen

De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is de wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Dit privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.

In het kader van de AVG heeft Centric Health een Functionaris Gegevensbescherming (FG). Dat is Mw. E. de Waal. Zij houdt onafhankelijk toezicht op de toepassing en naleving van de AVG. ). Er kan met haar contact worden opgenomen via info@privacyzorg.nl. Het heeft echter onze voorkeur dat mensen met vragen of klachten als eerste contact opnemen met de klachtenfunctionaris van Centric Health via klachtenfunctionaris@centrichealth.nl. Zij kan dan contact opnemen met Stichting Privacyzorg.

2. Gebruik van uw persoonsgegevens

 In onze huisartsenpraktijk kunnen we verschillende persoonsgegevens van u gebruiken, zoals bijvoorbeeld uw ziektegeschiedenis en uw medicijngebruik. Die gegevens bewaren we in uw persoonlijke, elektronische patiëntendossier. Dit doen we in de eerste plaats om u een goede medische behandeling te kunnen geven. Daarnaast hebben we ook gegevens van u nodig om uw behandeling in rekening te kunnen brengen bij de zorgverzekeraar.

Wij bewaren de volgende gegevens van u:

  • Naam, adres en woonplaats (NAW) gegevens
  • Geboortedatum
  • Geslacht
  • Telefoonnummers en eventueel e-mail adressen
  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Verzekeringsgegevens
  • Medische gegevens

We verzamelen uw gegevens onder andere bij de inschrijving, tijdens consulten en
telefoongesprekken. Als we voor uw behandeling samenwerken met andere zorgverleners, ontvangen we van hen gegevens over uw behandeling. Ook ontvangen we gegevens over u als we uw dossier van een andere zorgverlener overnemen.

3. De plichten van de huisartsenpraktijk

Centric Health Zuid Holland BV gevestigd aan het Beresteinlaan 4 in Den Haag en ingeschreven in het handelsregister met nummer 80414907 – hierna ‘huisartsenpraktijk’, is volgens de AVG verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens die in de praktijk plaatsvindt.

Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de huisartsenpraktijk als volgt:

  • Uw gegevens worden voor specifieke doeleinden verzameld:
    • voor zorgverlening;
    • voor doelmatig beheer en beleid;
    • voor ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting.
  • Er vindt in beginsel geen verwerking plaats voor andere doeleinden.
  • U wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit kan gebeuren door uw zorgverlener, maar ook via een folder of via onze website.
  • Alle medewerkers binnen de huisartsenpraktijk hebben zich verplicht om vertrouwelijk om te gaan met uw persoonsgegevens. Dit betekent dat zij alleen uw gegevens inzien als dat nodig is voor goede uitvoering van hun werkzaamheden en opleidingsdoeleinden, en alleen als zij bij uw medische zorg betrokken zijn.
  • Uw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang:
    1. Onze huisartsenpraktijk heeft een uitgebreid beveiligingsbeleid ten aanzien van patiëntgegevens.
    2. Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor goede zorgverlening.

3.1 Bewaartermijn

Voor medische gegevens is deze bewaartermijn in principe 20 jaar (vanaf de laatste behandeling). Hierop bestaan enkele uitzonderingen:

  • Indien er een wettelijke plicht is gegevens langer te bewaren,
  • Als het noodzakelijk is voor goede hulpverlening (bijvoorbeeld bij langlopende of terugkerende behandelingen) of als het om gegevens gaat die voor derden van belang zijn (bijvoorbeeld erfelijke aandoeningen). Dit is ter beoordeling van de behandelaar.
  • Een patiënt mag zijn arts verzoeken om (delen van) zijn medisch dossier langer of korter te bewaren dan twintig jaar. De arts moet dat verzoek in beginsel honoreren, tenzij dit in strijd is met bijvoorbeeld een wettelijke plicht.

3.2 Geheimhouding

Alle zorgverleners van onze huisartsenpraktijk hebben een plicht tot geheimhouding. Dit wil zeggen dat er in principe geen gegevens van u aan anderen verstrekt mogen worden zonder uw toestemming. Er zijn wel enkele wettelijke uitzonderingen. De uitzonderingen kunt op de website van de overheid vinden: https://open.overheid.nl/repository/ronl-d15baea6-10d5-4156-a9ea-11f946c38bd5/1/pdf/factsheet-medisch-beroepsgeheim.pdf.

Het beroepsgeheim geldt ook na overlijden. Nabestaanden hebben geen zeggenschap over de medische dossiers van patiënten. Nabestaanden hebben in beginsel geen recht op inzage in of afschrift van het medisch dossier van een overleden partner, familielid of naaste. Uitzonderingen hierop zijn als de patiënt de nabestaande hiervoor tijdens zijn leven toestemming heeft gegeven en dit is vastgelegd in het medisch dossier; na een incident; als er sprake is van zwaarwegende belangen om de zwijgplicht van de zorgverlener te doorbreken; voor ouders van kinderen die nog geen 16 jaar waren toen zij overleden (tenzij anders vastgelegd). Deze beslissing ligt bij de zorgverlener.

3.3 Inrichting van uw medisch dossier

Als u bij ons bent ingeschreven en/of onder behandeling bent, zijn wij ook wettelijk verplicht1 om een medisch (elektronisch) dossier van u bij te houden waarin wij de relevante gegevens noteren in verband met uw behandeling.

U kunt zelf een deel van de gegevens die in uw elektronisch patiëntendossier zijn opgeslagen inzien via het patiëntenportaal op onze website. Het patiëntenportaal is een beveiligde omgeving waarin u alleen toegang krijgt na identificatie en 2-staps authenticatie.

3.4 Inzage in uw medische gegevens

In verband met de patiëntveiligheid kan een zorgverlener waar u nog geen behandelrelatie mee heeft, in een acute situatie toch uw dossier inzien. De zorgverlener moet dan voordat hij uw dossier kan inzien in het digitale dossier aangeven waarom hij toegang wil tot uw dossier. Dit is van belang indien u bijvoorbeeld acuut moet worden opgenomen en niet aanspreekbaar bent. Wij kunnen in alle gevallen achteraf controleren wie uw dossier heeft ingezien.

3.5 Verstrekken van uw persoonsgegevens aan derden

Alle medewerkers van de praktijk hebben de verplichting vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om te gaan. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de zorgverlener voor verstrekking van uw persoonsgegevens uw uitdrukkelijke toestemming nodig heeft.
Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen.

  • Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor uw gezondheid of die van een derde.
  • Bovendien kunnen vastgelegde gegevens, indien noodzakelijk mondeling, schriftelijk of digitaal uitgewisseld worden met andere zorgverleners2 (bijvoorbeeld de apotheker die een recept verwerkt en zodoende gegevens verstrekt krijgt van de huisarts of andere zorgverleners waarnaar wij u verwijzen voor medische zorg zoals ziekenhuizen, fysio- of podotherapeuten, wijkverpleegkundigen en dergelijke).

Uw persoonsgegevens worden niet verwerkt in landen buiten de Europese Unie.

3.6 Uitwisseling gegevens in de regio

Onze huisartsenpraktijk maakt gebruik van het (open) VIPLive platform. De gebruikte software is gekoppeld aan diverse (bron)systemen. Zorgverleners kunnen met VIPLive gemakkelijker en efficiënter regionaal zorg afstemmen, verantwoord gegevens delen, doeltreffender zorg plannen en burgers betrekken bij hun eigen gezondheid. Daarbij worden alle financiële processen optimaal afgehandeld.
Voor de chronische zorgprogramma’s zijn wij verplicht om ons aan te sluiten bij een regionale zorggroep. Deze zorggroep bemoeit zich niet met de inhoudelijke zorg, maar verzorgt de declaratie van deze zorg bij de zorgverzekeraar.

Daarnaast is de huisartsenpraktijk aangesloten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Via het LSP kan een samenvatting van uw medische gegevens als het nodig is worden bekeken door andere huisartsen of huisartsenposten buiten de regio. Dit kan alleen nadat u hiervoor toestemming heeft gegeven aan uw huisarts. U kunt uw toestemming om met deze zorginstellingen gegevens uit te wisselen eenmalig registreren via een toestemmingsformulier. Meer informatie over het delen van gegevens via het LSP kunt u lezen op de website https://www.volgjezorg.nl.

U kunt bij uw huisarts bezwaar maken tegen deze inzage door waarnemers en artsen van de huisartsenpost . Meer informatie over het delen van gegevens uit het patiëntendossier bij uw huisarts kunt u lezen in de folder Ja ik wil grip op mijn zorg van Volg je zorg.

3.7 Overdracht van uw dossier

Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude huisarts het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts. De oude huisarts doet dit zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen een maand, nadat u uw oude huisarts heeft gevraagd het dossier over te dragen aan uw nieuwe huisarts.

Uw medisch dossier wordt dan door uw huisarts via een beveiligde ICT-applicatie overgedragen. U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel heeft u altijd recht op inzage in uw dossier en op een kopie van uw dossier.

4. Uw rechten

U heeft de volgende rechten:

  • Het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden.
  • Het recht op inzage en afschrift van die gegevens (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad).
  • Het recht op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn.
  • Het recht om (gedeeltelijke) vernietiging van uw medische gegevens te vragen. Hieraan kan alleen tegemoet worden gekomen als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens op grond van een wettelijke regeling niet bewaard moeten blijven.
  • Het recht op het toevoegen van een eigen verklaring (van medische aard) aan uw dossier.
  • Het recht om u in bepaalde gevallen tegen de verwerking van uw gegevens te verzetten.

In bijlage 1 gaan wij verder op deze rechten in.

Als u gebruik wilt maken van uw rechten, dan kunt u dit mondeling kenbaar maken aan onze huisartsenpraktijk. Uw belangen kunnen ook behartigd worden door een vertegenwoordiger (zoals een schriftelijk gemachtigde, of uw curator of mentor). U krijgt een afspraak aangeboden bij één van de huisartsen om uw wensen te bespreken.

5. Vraag of klacht

Heeft u een vraag of een klacht? Bijvoorbeeld over met wie wij gegevens delen of onze omgang met uw medische gegevens? Meldt dit dan bij de praktijkmanager. Hij of zij is bereikbaar via het algemene telefoonnummer op de website.

Mocht u er met uw praktijkmanager niet uitkomen, dan kunt u een vraag of klacht indienen bij de Privacy Contactpersoon van Centric Health (klachtenfunctionaris@centrichealth.nl), de Functionaris Gegevensbescherming (klachtenfunctionaris@centrichealth.nl o.v.v. FG) of bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De contactgegevens van de Autoriteit Persoonsgegevens vindt u via de website Autoriteit Persoonsgegevens.

6. Over deze privacyverklaring

De privacyverklaring zoals verwoord in dit document is opgesteld op 24 oktober 2024 en kan worden gewijzigd. Deze wijzigingen worden aan u bekendgemaakt via de website van de huisartsenpraktijk.

7. Contactgegevens Verwerkingsverantwoordelijke

Verantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonsgegevens is Centric Health Zuid Holland BV gevestigd aan het Beresteinlaan 4 in Den Haag en ingeschreven in het handelsregister met nummer 80414907. Het algemene e-mailadres van Centric Health: info@centrichealth.nl.

Centric Health Zuid Holland B. V.
Woerden, 24 oktober 2024

Bijlage 1 Uw rechten

De Wet Geneeskundige Overeenkomst (WBGO) beschouwt de patiënt als meerderjarig vanaf 16 jaar. Jongeren vanaf 16 jaar die inzage/afschrift van hun medisch dossier willen, moeten zelf de aanvraag indienen.

Wie

De patiënt zelf – of zijn/haar wettelijke vertegenwoordiger - is gerechtigd toestemming te geven en oefent de rechten uit zoals hieronder beschreven.
Voor kinderen en jongeren geldt:

  • Kinderen onder de 12 jaar: de ouders bevoegd.
  • Jongeren van 12 jaar tot 16 jaar: ouders en de jongere gezamenlijk bevoegd.
  • Jongeren van 16 jaar tot 18 jaar: de jongere bevoegd.
Het recht op inzage

U heeft recht op inzage in uw medisch dossier. U kunt aan uw behandelaar vragen om inzage in de gegevens die zijn opgeslagen in het elektronisch patiëntendossier of via het patiëntenportaal uw elektronisch patiëntendossier inzien.

Het recht op kopie

U kunt vragen om een kopie van uw medisch dossier en/of de logging gegevens. Wij sturen u de gegevens toe op in een pdf. formaat. Als u een papieren afschrift wilt kunt u daarom separaat verzoeken.

Het recht op correctie en aanvulling

U heeft het recht op correctie van uw medisch dossier. Dit recht op correctie ziet alleen op feitelijke onjuistheden (bijvoorbeeld uw naam of geboortedatum). Voor het overige kunt u een aanvulling geven op de gegevens in uw dossier. Uw verklaring kan worden toegevoegd aan de gegevens die zijn opgeslagen. U kunt uw behandelaar vragen om een correctie of aanvulling op uw dossier.

Het recht op vernietiging

U kunt vragen om vernietiging van uw medisch dossier, of van een deel van uw medisch dossier. Er zijn uitzonderingen op het recht om uw dossier te vernietigen: indien het gegevens betreft waarvoor een wettelijke plicht bestaat deze te bewaren, of indien het om gegevens gaat die voor derden van belang zijn. Wij moeten binnen 3 maanden te voldoen aan een verzoek om gegevens te vernietigen.

 

  1. Een dergelijke wettelijke verplichting heeft de huisartsenpraktijk op grond van artikel 454, lid 1 van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).
  2. Het actief informeren (verstrekken, toesturen) van personen die rechtstreeks bij de uitvoering van de behandelovereenkomst zijn betrokken (dus ook de vervanger), mag op grond van de WGBO. Dit geldt voor personen binnen en buiten de organisatie van de zorgaanbieder.